ikhlaskan diri kita..insya'allah

Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

Saturday 24 March 2012

Bismillahirrahmanirrahim بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَ 


APABILA HIDAYAH MELALUI PERSIMPANGAN DIRI  MAKA TERMETRI LAH TITISAN AIR MATA DI PIPI INI..


ad cerita d'sebalik kehidupan setiap anak adam itu..
ad seorang hamba Allah b'tnye pada ana..
 '' bagaimana kamu bley berubah..?, kamu sudah  mndapat hidayah ye.?
 ''Allah terima ke amalan kite if kite dh wat byk sgt2 dose?''
 ''Allah terima ke taubat kita if kite dh wat byk maksiat?''
 ''Allah terima ke kite sebagai hambaNya yg lalai dan alpha macam saya nie?''
 ''saya malu lar nk mnx dgn Dia, ase mmg xlayak je...''


tiba2 air mata ini mengalir tnpa rase malu..
hamba Allah itu brtnye kembali..
terasa dalam hati ini tidak layak untk menjawabnye..
 ''kenapa awk menangis nie, saya ad salah ckp ke..?''
 ''maafkan sy kalau saya yg buat awak nangis..''
 ''saya xb'maksud bagi awk nangis..maafkan saya, plzz...''


saya menjawab,
 ''awak xsalah apa2 sahabatku syg..''
 ''malah, awak yg menyedarkan saya..''
 ''dan awak juga telah mengembalikan kekuatan kepada saya, tatkala sya mmg memerlukan seseorg untuk mengubah saya..''


dan saya memberi tahu kepada die kembali..
''siapa yg memberikan kita tubuh badan, roh dan nyawa percuma..?''
''siapa yg memberikan kpd kita dunia ini dgn percuma..?''
''siapa yg mmberikan dunia n segala isinya, oksigen, tanah tanih, rumput, pokok-pokok, bintang, plenet, ibu ayah, teman, anak, isteri, suami, kegembiraan, keceriaan, kedukaan, kesenangan dan plbgai lagi nikmatNya yg tidak terkira dgn percuma..?''


tiba-tiba,, 
melihat matanya yang berair seakan-akan ada sesuatu yg t'buku di dalam hatinya selama ini telah menyedarinya, hanya Allah sahaja yang dapat mengetahuinya..
dan saya berkata lagi..


“ Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” An-Nahl ayat 18. 


Kemudian DIA mempertanggungjawabkan kepada kita dengan semua perkara percuma ini, agar kita menggunakannya sebaik-baik penggunaan.
DIA berfirman, DIA hendak ‘membeli’ segala apa yang DIA berikan kepada kita ini dan memberikan kita Syurga.
“ Sesungguhnya ALLAH membeli dari orang-orang beriman diri mereka dan harta-harta mereka dan untuk mereka adalah syurga…” Surah At-Taubah ayat 111.
Itulah yang akan kita dapat.
Hidup manusia juga ada jatuh bangun, DIA bersabar dengan jatuh bangun kita. Malah menjanjikan cintaNya untuk sesiapa yang jatuh kemudian bangun semula.
“ (semua akan celaka)Kecuali orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amalan soleh, maka mereka itu akan masuk syurga, dan tidak akan dizalimi(dirugikan) sedikit pun. Yaitu syurga ‘adn yang telah dijanjikan oleh TUHAN Yanng Maha  Pengasih kepada hamba-hambaNya, sekalipun(syurga itu) tidak nampak(sekarang). Sesungguhnya,(janji ALLAH) itu pasti ditepati” Surah Maryam ayat 60-61.

No comments:

Post a Comment